In 2023 was hij een van de grootste steunpilaren tijdens de spaghettislag van Brussel Helpt ten voordele van Straatverplegers, met maar liefst 300 verkochte porties. Dit jaar sponsorde hij ons voor de 20 km door Brussel en liep hij zelf mee met zijn team. En vandaag staan hij en zijn team opnieuw klaar om ons te helpen bij de catering van onze openbare stripverhalen benefietverkoop. Tijd voor een gesprek met Filip!

Filip Fransen staat links van de rest van het Witlof team voor de deuren van het restaurant van de Albertinabibliotheek in Brussel

Hoe kwam je op het idee om een zoveelste cateringbedrijf op te starten in Brussel?

“Ik ben opgeleid als kok, maar heb ook milieuwetenschappen gestudeerd aan de Universiteit Antwerpen. Duurzaamheid is echt de rode draad doorheen mijn carrière. Na mijn studies heb ik een paar jaar als consultant gewerkt bij verschillende bedrijven, maar dat beviel me op termijn niet zo. Ik had zin om iets anders te doen, en zo ontstond mijn eerste duurzame cateringproject: Green Gastronomy. Dat groeide snel uit tot een succes en ik verkocht het aan GL Events, een toonaangevend Frans evenementenbedrijf.

Het culinaire bleef kriebelen, dus twee jaar later startte ik Witlof vanuit mijn keuken in Jette. Eerst deed ik vooral huwelijks- en bedrijfsfeesten, en nu, twaalf jaar later, is Witlof uitgegroeid tot een scale-up met 25 medewerkers. Ons duurzaamheidscharter vormt nog steeds de kern van alles wat we doen.”

Het klinkt alsof ondernemen je altijd al in het bloed zat. Klopt dat?

(lacht) “Ja, klopt. Toen ik tien was, kocht ik plastieken robots van mijn vrienden om ze uit elkaar te halen en te gebruiken voor iets heel anders. Ik maakte er gemotoriseerde bootjes van, met onderdelen die ik zelf had gesoldeerd. Mijn vader leerde me solderen. Die bootjes verkocht ik dan, en we deden zelfs wedstrijdjes op de vijver. Dat waren mijn eerste zelf verdiende centen!”

Je zet sterk in op duurzaamheid met Witlof. Hoe uit zich dat?

“Bij ons gaat duurzaamheid veel verder dan alleen maar werken met lokale producten. We bieden bijvoorbeeld vier verschillende menu’s per jaar aan, eentje per seizoen, terwijl de meeste cateringbedrijven er maar twee doen. Wij gaan voor een combinatie van lokale producten en plantaardige eiwitten. Voor elk stukje vlees krijg je bij ons drie keer zoveel groenten op je bord. Duurzaamheid zit in ons DNA, maar het is geen marketingtruc. Wij doen niet aan greenwashing. Integendeel, duurzaamheid zou vanzelfsprekend ingebakken moeten zijn in elk bedrijf. 

Wilt u, net als Witlof, een verschil maken?

Duurzaamheid gaat bij ons ook verder dan het bord. Ons team werkt met een horizontale managementstructuur, zonder klassieke hiërarchie. We zijn een team van vijftien mensen die samen beslissingen nemen. Iedereen heeft zijn/haar eigen verantwoordelijkheden, en dat werkt. Ook wat werkuren betreft, willen we onze mensen niet uitpersen. Zij bepalen zelf hun planning en rollen, in overleg met het team.”

Je hebt Witlof ondertussen verkocht, maar toch blijf je betrokken?

“Klopt, ik heb mijn aandelen van Witlof verkocht, maar ik ben nog steeds actief in het bestuur én in de keuken. Dat betekent dat ik veel administratie niet meer hoef te doen, en ik me nu meer kan toeleggen op puur ondernemen en het starten van nieuwe dingen. Dat doe ik nu met veel plezier voor de groep en samen met vrienden zoals het brouwen van Lambic bier. Heerlijk om daar tijd voor te hebben!”

Hoe ben je erbij gekomen om Straatverplegers te steunen met Witlof?

“Dat kwam eigenlijk door een toevallige ontmoeting. Ik liet mijn haar knippen bij een kapper vlakbij café Le Fontainas in Brussel. Hij vertelde dat hij af en toe vrijwillig de haren knipte van mensen die jullie begeleiden. Dat verhaal raakte me enorm, en het voelde gewoon juist om jullie te steunen. Witlof deed het goed, dus het was voor mij vanzelfsprekend om iets terug te doen. Dat voelt gewoon juist en goed.

Bovendien zien we tijdens ons werk ook vaak dakloze mensen wanneer we bijvoorbeeld laden en lossen aan de achterkant van gebouwen zoals Bozar. Die plekken liggen vaak uit het zicht van voorbijgangers, waardoor dakloze mensen er wat rust vinden. Het maakt je echt bewust van hun situatie en hoe belangrijk het werk van organisaties zoals Straatverplegers is.”
 

Laat je inspireren door Filip’s verhaal: hoe hij duurzaamheid in zijn bedrijf verweeft en zijn passie combineert met sociaal engagement. Samen maken we een eind aan dakloosheid!

Kriebelt het bij u om ons te sponsoren?